2011. február 15., kedd

Pavlova torta



Még most is mosolygással tölt el, mikor visszagondolok arra az egy évvel ezelőtti napra, amikor életem első Pavlova tortáját sütöttem (sütöttük) meg Gáborral.
Azóta , ha lehet ilyet mondani /írni /a magam módján profivá váltam ebben a nagyon egyszerű sütési, szárítási eljárásban, ami a torta alapját képezi...
Az utóbbi évben készültek nagyobb torták is bőven, de mostanság a könnyebb szeletelés miatt, inkább a kisebb tallérokat részesítem előnyben.
Az első és legfontosabb amit le szeretnék jegyezni a sütési hőfok megfelelő kiválasztása, ami sütőként változhat.
Nekem ennél a receptnél nem működik a megadott 140°C mert az 1 órás sütési (szárítási) idővel számolva csak egy elszenesedett brikettet kapnék végeredményül...
Az én sütőm szerint a 160-180°C -os előmelegítés szükséges, majd miután a tepsit berakom a sütőbe /középre/ azonnal visszaveszem egészen 80-90°C-ra és így hagyon sülni kb 50 percet, max 1órát majd légkeverésre állítom még 10-15 percig, ami egyébként el is hagyható.
Ez a hőfok a nagy tortákra igaz, mert a kisebbeket ettől alacsonyabb 60-70°C on sütöm meg.
Remélem ez a kis bevezetéssel nem vettem el senkinek a kedvét, hogy belekezdjen, megismerkedjen egy új édesség (torta) szerelemmel, ami garantáltan nagy sikert arat mind családi, mint barát körben, és szerénység nélkül, bátran bezsebelhetjük a dicsérő szavakat...

következik az alaprecept:
6 tojásfehérje
csipet só
25 dkg kristálycukor
3 teáskanál kukoricaliszt
1 vaníliarúdból kikapart magjai, de lehet Bourbon vaníliás cukor is
1 teáskanál almaecet,( jó a sima ecet is) csak egy gondolatnyit löttyintek bele, ezt soha nem méricskélem (már)
5 dl vagy -igény-tetszés szerinti mennyiség tejszín habbá verve
díszítéshez savanykás gyümölcsök (málna, kivi, szeder stb) nálunk a málnás a sláger

Mielőtt elkezdeném a sütést, előtte a méretre vágott sütőpapírra rárajzolom egy tál, (fedő esetleg egy pohár) segítségével a kívánt méretet, úgy hogy a tepsibe előtte beleigazítottam a sütőpapíromat.
pohárnál egy kb 6 cm átmérőjűvel szoktam dolgozni, számolva azzal, hogy sülés közben még megnőnek a tallérok.
Régebben találtam egy videót is róla, amit egyszer érdemes megnézni, de a gőz fölötti habverés semmiben nem változtat se az ízén, se az állagán a tortának, ráadásul még felesleges munkát is csinálunk magunknak...
A habzsák se követelmény, mert kanál használatával is gyönyörű kis halmokat tudunk rakosgatni az előre megrajzolt (irányt mutató) papírunkra, tehát, ha valakinek nincs otthon akkor se keseredjen el, és ne rohanjon azonnal az üzletbe, hogy csak ezért beszerezze...
-most lehet ezzel jó-pár gasztroblogger zsebében kinyílt a bicska, hogy ilyeneket írogatok, de a múlt héten megsütött 80 db talléromnál se használtam kinyomózsákot, így nem hogy egyszerűbben, de gyorsabban is haladtam.


A sütőt előmelegítem 160-180 °C-ra. A tojásfehérjéket csipet sóval félkeményre verem, majd habverés közben kanalanként hozzáadom a kristálycukrot is amibe már benne van a kikapart vanília rúd magja, vagy a Bourbon vaníliás-cukor. A végeredmény fényes, kemény habcsókkeverék. Hozzáadom a kukoricalisztet, és az ecetet és az egészet összekeverem.
Gyakorlatilag ezzel már kész is vagyunk a munka nehezén
A habból vagy egy nagy tortát készítek, vagy több kicsi tallért, de akkor a mennyiséget felezni kell, mert egyszerre csak 8 db-ot tudok kisütni , annyi fér bele egy tepsibe.
Miután betettem a sütőbe, a hőfokot visszaveszem 90 °C-ra , és így szárítom kb 1 órán át.
A sütő hőfokáról már írtam fent, így azt mindenki sajátját sütőjéhez igazítsa!


A tojások sárgáját rendszeresen lefagyasztom szilikon formában, főleg ha több tortát sütök mint most is de, hogy az se menjen kárba a barátnőm szuper-finom sós magos-linzerébe szoktak belekerülni, amit a lányok sóskának hívnak, és nem utolsósorban imádnak...

Apropó, ha valakinek van még egy jó receptje a tojások sárgájának további hasznosítására szívesen veszem a recept ötleteket!

15 megjegyzés:

  1. NAGYON JOl nez ki a torta es biztosan finom is,de jo kis emlkeeid vannak altala.puszika

    VálaszTörlés
  2. ebből a mennyiségű tojás fehérjéből kb mennyi kicsi torta jön ki? ha nem egy nagyot csinálsz hanem sok kicsit?
    ha meg van sütve az alap, utána csak ráteszed a tejszínhabot meg a díszítést és kész? vagy be kell még tenni a hűtőbe?
    vagy akkor állítod össze készre, mikor már rögtön utána meg is eszitek?
    bocs a sok kérdésért... :-)

    VálaszTörlés
  3. Én már régóta szemezek ezzel a tortával (főleg, hogy neked újra és újra felbukkan a blogodban), de nem nagyon merek belevágni:-)))Több éven keresztül minden karácsony előtt megpróbálkoztam a habcsók készítéssel (ami hasonló), de rendszeresen a kukában végezte:-((( Így fel is adtam...:-((( De most olyan nagyon megkívántam, lehet, hogy mégis neki gyürkőzőm:-)))Mirelit málnával is működik? Feltehetnéd a sós süti receptet esetleg, a tojássárgája célszerű felhasználása végett:-)))És le a kalappal a szülinap megszervezésért!!!

    VálaszTörlés
  4. Ha kicsiket csinálsz, akkor lefelezed az adagokat, azaz 3 tojással kezded és abból jön ki 8 db ami jó tenyérnyi méretű lesz, mert egyszerre csak ennyit tudsz kisütni!
    napokig, hetekig elállna anélkül, hogy bármit csinálnál vele, nekem is 2 napig álltak letakarás nélkül...
    A díszítést, a tálalás előtt érdemes elkészíteni, mert a fagyasztott málna nagyon összeesne a tetején.
    Csak tejszínhab+ málna és kész!
    A gyerekek nagy kedvence lesz ebben biztos vagyok!
    :)
    ja, még annyit, hogy érdemes többet készítened, mert a Pavlovából soha nem elég!
    :D

    VálaszTörlés
  5. Annyira tetszik az a hatalmas tortád, amit Gábornak csináltál!
    barátnőm szülinapjára gondoltam, hogy megpróbálkozom vele, de majd még meglátjuk, nem tudom neki merjek-e állni....
    olyan szép!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
    ha egy nagy tortát csináltál, akkor jól látom, hogy a halmokat egymás mellé pakoltad? könnyű leszedni a sütő papírról? nem törik el leszedés közben?

    VálaszTörlés
  6. totyi!

    Nyugodtan próbáld meg, nem fogsz csalódni!
    Én az első sütésnél nagyon rágörcsöltem az egészre, és remegő kezekkel készítettük el (főleg azért mert ajándékba szántuk)de a sütésen múlik minden, nem azon, hogy most egy kicsivel több ecet, vagy kukoricaliszt sikeredett bele...
    Nekem is több időmbe telt mire kitapasztaltam, de sokkal egyszerűbb, ha alacsonyabb hőfokon kezded a sütést, minthogy vissza le kelljen venned belőle, mert akkor összeesik.
    Nekem már az elején is gyanús volt a magas hőfok, mert ennyi idő alatt már húsok is megsülnének...
    Este felrakom a sós receptet is!
    :)
    Azért, ha kipróbálod beszámolhatsz róla!
    :D

    VálaszTörlés
  7. Ági!

    Nagyon könnyen lejön a papírról, de azért várd meg míg teljesen kihűl, addig már sütheted is a következőt!
    :)
    A héten még nekem is kell sütnöm a barátnőim szülinapjára, süssünk együtt!
    :D
    Ha kicsit, ha nagyot sütsz, valamennyit hagyjál rá a tepsi széléig, mert megfog nőni!!!
    A kicsit direkt úgy fotóztam, hogy lehessen látni a papíron átütő rajzot és a helyét is ahogy szépen fel lehet szedni, azaz lehúzni a papírról.
    Nekem csak ebben az elosztásban és így fértek el a tepsimben.
    Próbáld ki magatoknak 3 tojásból a fél adagot, úgysem fogjátok tudni megállni, hogy "megkóstoljátok"
    Kukoricalisztet bármelyik bevásárlóközpontban lehet kapni a liszteknél...
    P R Ó B Á L D K I !!!

    VálaszTörlés
  8. Lehet, hogy én is kipróbálom. Szemezgetek vele már... Csak ez a fránya sok kérdés ne lett volna, amire sorban válaszoltál! Köszönöm szépen! Ha sikerül, fent lesz a blogomon. Ha nem akkor újra próbálom :)

    VálaszTörlés
  9. Én is köszönöm a receptet!
    Bence fiam Hanna buliján evett a Pavlovádból, rögtön beleszeretett. Persze otthon Apának is beszámolt a finomságról, így nem úsztam meg, hogy kipróbáljam. Elsőre egész jól sikerült (2 db kivételével tökéletesre sültek)!
    A tojássárgák felhasználására van egy mogyorótorta receptem (az is kicsit munkás, de nagyon finom).

    VálaszTörlés
  10. Gloria!

    Örülök, hogy ízlett, annak meg különösképpen, hogy kipróbáltad!
    :)

    VálaszTörlés
  11. Móni!
    neki állok egy 3 tojásos próbának, egyenlőre csak az alját sütöm meg, ha az sikerül, a tejszínhabbal nem lesz gond szombaton :)
    Egy lényeges kérdést elfelejtettem!
    Ha megvannak az alapok, akkor azt mibe teszed bele? nem ragadnak össze ?olyan kemény lesz az állaga, mint a "gyári" habcsókoknak?
    ha levegő éri, akkor nem ragacsosodik meg?

    VálaszTörlés
  12. Ági!

    Nyugi nem ragacsosodik össze, mert roppanósra sül, azaz szárad!
    :)
    A sütőpapíron hűljön ki, azután akár be is csomagolhatod, de hagyhatod szombatig letakarás nélkül is, akkor sem lesz semmi baja!
    Majd meglátod, nem olyan macerás, mint amilyennek tűnik!
    Sok sikert!
    :D

    VálaszTörlés
  13. Na már bent figyelnek a sütőben, de lehet valamit félre értettem!
    a 3 tojás fehérjéből lesz 8 kis halom?
    vagy abból 16-nak kellett volna lennie és túl nagy halmokat csináltam?
    mert nekem 9 lett :-)
    hú, nagyon izgulok, most nagyon jól néz ki és hát ez a tojásfehérjés krém.... :)
    nehéz volt türtőztetni magam, hogy ne nyalakodjak belőle! :)

    VálaszTörlés
  14. Neked lehet hogy nagyobb a tepsid, vagy egy pincurival kisebbeket csináltál.
    A 3 tojásból jön ki 8 db illetve 9!
    :D

    VálaszTörlés
  15. A torta nagyon jól néz ki biztos finom is...a sárgája spejzolási ötletet külön köszönöm, mert én ezt még csak fordított színben ismertem,

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails